
vrijdag, februari 11, 2005
The digital hype continues
Het ANP kletst in zijn nieuwsbericht over World Press Photo uit zijn nek, door te suggereren dat alleen digitale beelden werden ingezonden en bekroond. Yeah right!
Kijk maar eens naar al die bekroonde zwartwitfoto's van James Nachtwey en anderen die echt op FILM zijn gemaakt. VIJFTIG PROCENT van de bekroonde foto's zijn analoge zwartwitfoto's!
De ingestuurde foto's werden door de jury gedigitaliseerd voor een uniforme beoordeling, dat is iets anders dan het ANP beweert.
Maar alle media kakelen het ANP na, vanzelfsprekend. Want ze hebben zelf een digitaaltje in de auto liggen voor de vakantie en de zwemfoto's van de kinderen, dus het zal wel waar zijn. "Er fotografeert toch niemand meer met filmpjes?"
Nee hoor, niemand, alleen maar de beste fotografen ter wereld. That should tell you something!
Update 12.30 Inmiddels is het ANP-bericht aangepast, maar de nieuwe zin "Voor de eerste keer gebruikte de jury ook digitale beelden" klopt natuurlijk ook niet.
Update 13.40 Luister zelf hier (doorspoelen naar 30.28) naar het dommige NOS Radio1-nieuws met de tekst "Er was een recordaantal van 70.000 inzendingen binnengekomen, allemaal digitaal".
Update zondag: Ook de Volkskrant gaat zwaar de fout in met de zin: "Voor de eerste keer beoordeelde de jury alleen digitale beelden, waarmee het gebruik van film in de persfotografie lijkt te hebben afgedaan." Eén blik op de winnende foto's of een navraagtelefoontje naar WPP was blijkbaar te veel moeite voor deze journalist, die net als het merendeel van de Nederlandse pers weer eens voortijdig danst op het graf van de analoge fotografie.
Het NRC laat wél een terzake deskundige aan het woord, juryvoorzitter Goldberg die de spijker op zijn kop slaat: "Dit jaar is de fotofilm weer terug, en zagen we grotere formaten film - zoals zes bij zes - en daardoor een plotselinge rijkdom aan details, tinten, textuur."
Kijk maar eens naar al die bekroonde zwartwitfoto's van James Nachtwey en anderen die echt op FILM zijn gemaakt. VIJFTIG PROCENT van de bekroonde foto's zijn analoge zwartwitfoto's!
De ingestuurde foto's werden door de jury gedigitaliseerd voor een uniforme beoordeling, dat is iets anders dan het ANP beweert.
Maar alle media kakelen het ANP na, vanzelfsprekend. Want ze hebben zelf een digitaaltje in de auto liggen voor de vakantie en de zwemfoto's van de kinderen, dus het zal wel waar zijn. "Er fotografeert toch niemand meer met filmpjes?"
Nee hoor, niemand, alleen maar de beste fotografen ter wereld. That should tell you something!
Update 12.30 Inmiddels is het ANP-bericht aangepast, maar de nieuwe zin "Voor de eerste keer gebruikte de jury ook digitale beelden" klopt natuurlijk ook niet.
Update 13.40 Luister zelf hier (doorspoelen naar 30.28) naar het dommige NOS Radio1-nieuws met de tekst "Er was een recordaantal van 70.000 inzendingen binnengekomen, allemaal digitaal".
Update zondag: Ook de Volkskrant gaat zwaar de fout in met de zin: "Voor de eerste keer beoordeelde de jury alleen digitale beelden, waarmee het gebruik van film in de persfotografie lijkt te hebben afgedaan." Eén blik op de winnende foto's of een navraagtelefoontje naar WPP was blijkbaar te veel moeite voor deze journalist, die net als het merendeel van de Nederlandse pers weer eens voortijdig danst op het graf van de analoge fotografie.
Het NRC laat wél een terzake deskundige aan het woord, juryvoorzitter Goldberg die de spijker op zijn kop slaat: "Dit jaar is de fotofilm weer terug, en zagen we grotere formaten film - zoals zes bij zes - en daardoor een plotselinge rijkdom aan details, tinten, textuur."